Formula 1 ve Yeni Yakıtları

Tarih: 4 Nisan 2021

2020 yılının son haftalarında Uluslararası Otomobil Federasyonu(FIA) yeni çevreci F1ler için ilk varillerini takımlara ulaştırdı.

FIA F1’lerde kullanılacak yakıtla 2021’de karbon nötr, 2030’a kadar da net sıfır karbon olmasını taahhüt ediyor.

Karbon emisyonunu azaltmak için FIA Teknik Departman’ı tarafından gerçekleştirilen, %100 çevreci ve F1 araçlarına güç verebilecek yakıtın geliştirilmesindeki önemli adımların başında gelenler: araştırma, geliştirme ve üretimdir.

Yakıtları anlatmaya geçmeden FIA Başkanı’nın sözlerini eklememiz gerekirse:

“Formula 1’e enerji sağlayabilecek biyolojik atıklardan üretilmiş yakıt bize yeni adımlar atmamızı sağlayacak. Dünya enerjisinin liderleri olan şirketlerin desteğiyle, en iyi teknolojik ve çevreci performansı kombin edebileceğiz.”

Çevreci F1’ler yakıt olarak ne kullanacaklar?

Kullanacakları yeni yakıtlar biyoyakıtar olacak. Hali hazırda kullandıkları petrolün içerisinde de çok düşük bir yüzde de olsa biyoyakıtlar bulunmakta.

Biyoyakıtlar da petrol gibi canlı tabanlı bir yakıt olduğundan aklınıza bunun nasıl sürdürülebilir olduğu gelebilir. Tanıma göre, biyoyakıtlar hacminin en az % 80’ini son 10 yıl içerisinde kısa süre öncesinde yaşamış organizmalar ya da onların metabolik atıklarından elde ediliyor olmalıdır.

Kullanılacak biyoyakıtı incelememiz gerekirse, ikinci nesil biyoyakıt kullanılacak. Biyoyakıtların üç çeşidi bulunmakta.

· İlki birinci-nesil biyoyakıt, bu çeşit biyoyakıt için özel olarak bitkiler yetiştirilmekte ama bu sürdürülebilir olarak değerlendirilmeyip beraberinde etik sorunlar da getirmekte.

· İkinci nesil-biyoyakıt ise; gıda atıkları, örneğin mısır kabuğu; biyokütle, örneğin ormancılık atıkları ya da evsel atıklar kullanılarak üretilmekte.

· Sonuncu olarak da üçüncü-jenerasyon biyoyakıtlar bulunmakta ve bu tür yakıtlar e-yakıt ya da sentetik yakıt olarak da adlandırılmakta. Bu yakıt türü diğer yakıtlara göre daha gelişmiş bir tür biyoyakıttır.

F1 insan ve hayvan tüketimi için tasarlanmayan biyo-atıktan özel olarak rafine edilmiş ikinci nesil bir biyoyakıt çeşidi tasarladı.

Üretilecek ve kullanılacak yakıtlar aslında yeni güç ünitesi teknolojilerinin gelişmesine de neden olacak.

F1 araçlarının yakıtlarının daha çevreci olması neden önemli:

1. Normal bir araba, 100 km gidebilmek için ortalama 6 litre benzin tüketmektedir, F1 araçları ise aynı mesafede 45 litre yakıt tüketmektedir ve bir yarışta en az 300 km yol almaktadır.

2. F1 çok geniş çapta teknolojik ilerleme ve gelişmeye öncülük etmektedir. Önemli firmaların da takımları olduğunu düşünürsek, yarışta kullanmış oldukları teknolojilerin günlük hayatta da uygulanabilecek olması ihtimali artmaktadır.

3. Her şeyin başında bu bir yarış ve kuralları değiştirildiği zaman takımlar yeni kurallara adapte olmakta ve en iyisi olmak için yarışmaya devam etmektedirler. Daha çevreci teknolojiler etrafında gerçekleşmesini istediğimiz teknolojilerin, rekabet ortamında doğması çok daha olası.

4. FIA diğer motor sporlarının öncü liderlerinden olduğundan attıkları adımlar spor dünyasını etkileme gücüne sahip.

5. Sürdürülebilir yeni teknolojinin elektrik enerjisi olmamasının nedeni, şu an hali hazırda Formula E yarışlarının olmasıdır. Başka bir etkeni de incelememiz gerekirse tır ve kamyon gibi büyük araçlara güç sağlayacak olan enerji yakıttır ve F1 de yapılacak olan ilerlemeler bu tür sorunları da ortadan kaldıracak gibi görünmekte.

6. F1 yeni sürdürülebilir düzene geçtiğinde hali hazırda teknolojilerini sürdürülebilirlik üzerine yoğunlaştıran firmaların da bu yarışa girmeleri gibi olası gözüküyor.

2025 gibi bu yeni yakıtlar için üretilmiş motorlarla yeni ve heyecanlı bir şekilde yarışları izliyor olacağız…

Sizler hazır buradayken F1 ile ilgili ilginç bir bilgi öğrenin istedik:

Eğer bir F1 aracının Monaco GP deki tünelin içinden baş aşağı bir şekilde yol almasını isterseniz, bu gayet mümkün bir istek çünkü bu araçlar aerodinamik bir şekilde tasarlandıkları için; teorik olarak baş aşağı bir konumdayken bile belirli bir hızda yeterli yere(ya da yukarıya) tutuş sağlayabilirler.



Yazar:
Melike İrem Özdemir

Kaynakça

formula1.com
Racecar-engineering
thedrive.com
Fia.com